OGÓLNE WARUNKI HANDLOWE
I. Postanowienia ogólne.
§ 1.
1. Niniejsze ogólne warunki handlowe (zwane dalej „OWH”) określają zasady sprzedaży, dostaw i uzgodnień prowadzonych przez Sprzedawcę, stanowiąc integralną część zawieranych z Kupującymi umów. Obowiązują z chwilą potwierdzenia przez Sprzedawcę zamówienia Kupującego lub wystawienia rachunku.
2. Wszelkie zmiany do niniejszych warunków wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
II. Definicje
§ 2.
Przez następujące pojęcia użyte w OWH należy rozumieć: „Sprzedawca” – wskazani w Potwierdzeniu Zamówienia jako strona transakcji, działający wspólnie lub osobno:
a. Gospodarstwo Szkółkarskie Ciepłucha- Krzysztof Kowalski;
b. Ogrodnictwo Krzysztof Kowalski; „Kupujący” – osoba fizyczna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną lub osoba prawna, która zawarła ze Sprzedawcą Umowę lub złożyła jej Zamówienie; „Zamówienie” – dokument pochodzący od Kupującego w formie elektronicznej, telefoniczne; lub dokumentowej; „Potwierdzenie Zamówienia” – dokument pochodzący od Sprzedawcy w formie elektronicznej; „Umowa” – umowa sprzedaży i dostawy zawarta przez Sprzedawcę z Kupującym zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego; „Cennik” – opublikowany na stronie internetowej Sprzedawcy albo wystawiony w siedzibie Sprzedawcy wykaz towarów wraz z ich ceną jednostkową,
III. Oferty i zawieranie Umów
§ 3.
1. Oferta Sprzedawcy w postaci treści prezentowanych na stronach internetowych Sprzedawcy, jak również materiały drukowane o charakterze informacyjnym dot. działalności gospodarczej Sprzedawcy, a w szczególności ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje nt. przedsiębiorstwa Sprzedawcy nie są ofertą w rozumieniu przepisów art. 66 i 661 Kodeksu cywilnego. Treści te mogą dotyczyć tylko towarów aktualnie oferowanych przez Sprzedawcę.
2. Oferta obowiązuje do wyczerpania zapasów .
IV. Warunki składania zamówień
§ 4.
1. Celem doprowadzenia do zawarcia Umowy Kupujący winien złożyć Zamówienie, po otrzymaniu którego Sprzedawca potwierdza Zamówienie. Do zawarcia Umowy dochodzi na warunkach opisanych w OWH w momencie przesłania Kupującemu Potwierdzenia Zamówienia przez Sprzedawcę. Ewentualne zastrzeżenia dotyczące treści przesłanych w Potwierdzeniu Zamówienia Kupujący zobowiązany jest zgłosić niezwłocznie.
2. Przesłanie Zamówienia lub innych ustaleń przez Kupującego w formie elektronicznej, telefonicznej lub dokumentowej j (np. e-mail, skan, telefon) jest równoznaczne z zapoznaniem się i akceptacją OWH Sprzedawcy przez Kupującego i będzie traktowane przez Sprzedającego jako wiążące.
3. W Zamówieniu Kupujący zobowiązany jest wskazać co najmniej:
a. rodzaj i ilość zamówionego towaru,
b. adres poczty elektronicznej Kupującego do wysyłki Potwierdzenia Zamówienia,
c. sposób odbioru lub dostawy zamówionego towaru,
d. sposób zapłaty ceny.
4. Potwierdzenie Zamówienia zawiera co najmniej:
a. ilość i rodzaj zamówionego towaru,
b. jednostkowe ceny towarów aktualne na dzień składania Potwierdzenia Zamówienia,
c. łączną wartość Zamówienia,
d. przybliżony termin odbioru lub dostawy towaru,
e. potwierdzenie sposobu płatności.
5. OWH umieszczone jest na stronie internetowej Sprzedawcy.
6. Celem uniknięcia wątpliwości zastrzega się, że w sytuacji, w której dochodzi do rozbieżności między brzmieniem Zamówienia a Potwierdzeniem Zamówienia, wskazania Potwierdzenia Zamówienia będą wiążące dla stron.
7. Strony wprost wyłączają stosowanie jakichkolwiek ogólnych warunków lub wzorców umownych stosowanych w obrocie handlowym przez Kupującego.
§ 5.
1. Po zawarciu Umowy, zmiana ilości lub rodzaju zamówionego towaru wymaga zgody Sprzedawcy wyrażonej na piśmie lub w wiadomości e-mail pod rygorem nieważności.
2. Zmiana ilości lub rodzaju zamówionego towaru bez wymaganej zgody Sprzedawcy nie wywołuje skutków zmiany umowy tj. Kupujący zobowiązany jest do odebrania całego zamówienia i zapłaty ceny.
3. W przypadku wyrażenia zgody przez Sprzedawcę na zmianę, o której mowa w ust. 1, dochodzi do zmiany Umowy.
4. W przypadku wyczerpania towaru danego rodzaju i w konsekwencji braku jego dostępności, Sprzedawca w porozumieniu z Kupującym zastąpi brakujące rodzaje towarów innymi o podobnych parametrach. Porozumienie w tym zakresie następuje w formie dokumentowej (e-mail, sms).
5. Nieodebranie towaru w umówionym terminie i brak zapłaty upoważnia Sprzedawcę wg jego wyboru do żądania zapłaty i odbioru towaru przez Kupującego albo do skorzystania z uprawnień przewidzianych w OWH tj. wykonanie umowy.
V. Ceny
§ 6.
1. Kupujący wystawiający faktury VAT RR otrzymują dowód dostawy. Ceny podane w dowodzie dostawy są cenami netto, do których Kupujący dolicza podatek VAT (zgodnie z Ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług).
VI. Rabaty
§ 7.
1. Kupującemu przy zakupie przysługuje rabat, obliczany na podstawie wartości bieżącego zamówienia.
2. Wysokość rabatu wynosi:
5% - przy wartości zakupionych towarów od 1.000,00 zł do 1.999,00 zł.
10% - przy wartości zakupionych towarów od 2.000,00 zł do 4.999,00 zł.
15% - przy wartości zakupionych towarów od 5.000,00 zł.
VII. Sposób zapłaty
§ 8.
1. W przypadku sprzedaży na terenie Polski obowiązują następujące formy zapłaty:
a. gotówką/kartą w chwili odbioru towaru,
b. przedpłatą na rachunek,
c. przedpłatą za pośrednictwem serwisu Przelewy24.
2. W przypadku sprzedaży realizowanej poza teren Rzeczypospolitej Polskiej, płatność ceny powinna nastąpić w całości przed realizacją zamówienia, przelewem na rachunek Sprzedawcy.
3. Kupujący wyraża zgodę na stosowanie przez Sprzedawcę w rozliczeniach faktur elektronicznych w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
VIII. Odbiór towaru i dostawa
§ 9.
1. Dostawa zostaje uznana za dokonaną w momencie, osobistego odbioru towaru przez Kupującego lub dostarczenia za pośrednictwem kuriera pod wskazany przez Kupującego adres dostawy.
2. Uzgodnione umownie terminy dostawy obowiązują jako przybliżone.
3. W przypadku gdy Sprzedawca wspólnie z Kupującym ustali termin odbioru zamówienia i rośliny zostaną naszykowane, a Kupujący przesunie termin odbioru o ponad tydzień, Sprzedawca obciąży Kupującego kosztem rozpakowania zamówienia i ponownego spakowania w wysokości 5% wartości zamówienia oraz kosztem przechowywania zamówienia wynoszącym 5% wartości zamówienia za każdy tydzień przechowywania.
4. Koszty przechowywania w powyższej wysokości mogą zostać doliczone również w przypadku odmowy odbioru zamówienia przez Kupującego w terminie wyznaczonym przez Sprzedawcę
5. Kupujący ma obowiązek niezwłocznie po otrzymaniu towaru dokonać sprawdzenia zgodności towaru z zamówieniem. Zobowiązany jest sprawdzić w szczególności: stan przesyłki oraz jakość, ilość i asortyment dostarczonego towaru, oraz sporządzić protokół uszkodzenia produktu przy odbiorze towaru kurierowi, a także niezwłocznie (tj. najpóźniej w ciągu 7 dni) zgłosić Sprzedawcy zastrzeżenia w tym zakresie. Niezgłoszenie zastrzeżeń w tym terminie jest równoznaczne z przyjęciem towaru bez zastrzeżeń.
IX. Zastrzeżenie prawa własności
§ 10.
1. Sprzedawca zastrzega sobie własność przedmiotu sprzedaży, aż do momentu odbioru przez Kupującego. Od momentu wydania/odbioru towaru na Kupującym ciąży niebezpieczeństwo utraty lub uszkodzenia przedmiotu sprzedaży.
X. Wzory i wymiary
§ 11.
1. Wzory towarów pokazują przeciętne właściwości. Podane wymiary towarów są podawane w przybliżeniu. Dopuszczalne są odchylenia od zaprezentowanych wzorów.
XI. Gwarancja, odpowiedzialność, reklamacje i zwroty
§ 12.
1. Sprzedawca udziela gwarancji jakości tj. odpowiada za zdrowotność i żywotność roślin w momencie dostawy.
2. Odpowiedzialność Sprzedawcy względem Kupującego w najszerszym zakresie dopuszczalnym przez przepisy bezwzględnie obowiązującego prawa zostaje wyłączona w zakresie:
a. jakichkolwiek wad lub szkód stanowiących następstwo, chociażby pośrednie, sposobu uprawy lub pielęgnacji roślin po ich wydaniu (np. źle dobrane stanowisko, niewłaściwe podlewanie, zły dobór podłoża), przejawiających się w szczególności nieprzyjęciem się rośliny, pogorszeniem jej poziomu wzrostu lub owocowania;
b. konsekwencji stosowania środków ochrony roślin i herbicydów;
c. utraconych korzyści Kupującego;
d. szkód powstałych chociażby pośrednio, na skutek modyfikacji, mutacji czy innych zmian genetycznych roślin, które mogą powstawać spontanicznie, niezależnie od działań Sprzedawcy i nie są przez niego zawinione;
e. szkód powstałych na skutek niesprzyjających warunków atmosferycznych typu mróz, susza, grad, powódź i inne.
3. Sprzedawca nie gwarantuje poziomu plonowania roślin owocujących, ponieważ wpływają na niego czynniki niezależne od Sprzedawcy.
4. Sprzedawca nie odpowiada za występowanie chorób, szkodników i innych patogenów u Kupującego.
5. Odpowiedzialność Sprzedawcy wobec Kupującego ograniczona jest wyłącznie do szkód wywołanych przez Sprzedawcę z winy umyślnej oraz każdorazowo ograniczone jest do wysokości ceny przedmiotu Umowy, z którą związane jest roszczenie Kupującego.
6. Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności, jeżeli Kupujący wiedział o wadzie w chwili wydania towaru, jak również jeżeli Kupujący towar wyrzucił bądź zutylizował.
7. Z chwilą dokonania dalszej sprzedaży towaru przez Kupującego traci on prawo zgłaszania reklamacji względem Sprzedawcy, a Sprzedawca zwolniony jest z odpowiedzialności za sprzedany towar. Złożenie reklamacji nie unieważnia odbioru ani obowiązku zapłaty za zakupiony towar.
8. Odpowiedzialność Sprzedawcy z tytułu rękojmi zostaje wyłączona. Przepisu tego nie stosuje się, gdy Klientem jest Konsument.
§ 13.
1. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Umowy wywołane następstwem zdarzenia stanowiącego siłę wyższą, rozumianego jako stan zewnętrzny, pozostający poza kontrolą Stron. Za siłę wyższą Strony uznają w szczególności:
a. klęski żywiołowe i inne działanie sił przyrody, m.in.: suszę, powódź, pożar, trzęsienie ziemi, ekstremalny mróz lub upał, grad, obfite opady deszczu lub śniegu, orkan, trąbę powietrzną, osuwisko ziemi;
b. zaburzenia życia zbiorowego, wynikające z działań wojennych, zamieszek wewnętrznych lub strajków,
c. wystąpienie epidemii lub epifitozy;
d. akty władzy państwowej, wysoce utrudniające lub uniemożliwiające prowadzenie działalności handlowej, takie jak wprowadzenie stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, stanu wojennego, stanu nadzwyczajnego.
2. Jeżeli w wyniku siły wyższej, o której mowa w ust. 1 wykonanie Umowy stanie się niemożliwe albo istotnie utrudnione, Sprzedawca jest uprawniony do rozwiązania Umowy w terminie 60 dni od zaistnienia okoliczności uniemożliwiającej albo utrudniającej wykonanie Umowy, co nie będzie wiązało się po stronie Kupującego z jakimikolwiek roszczeniami odszkodowawczymi. W takiej sytuacji Kupującemu zostaje zwrócony zadatek w wysokości faktycznie wniesionej.
§ 14.
1. Ewentualne wady sprzedanego towaru należy reklamować niezwłocznie, ale nie później niż w ciągu 7 dni od dnia dostawy. Zauważone wady należy podać Sprzedawcy w formie elektronicznej (e-mail), załączając dokumentację zdjęciową.
2. Rośliny mogą mieć naturalne odbarwienia / przebarwienia / zbrązowienia nie przekraczające 10% powierzchni liści, które nie są objawem chorobowym, ale naturalnym fizjologicznym wyglądem zdrowych roślin. Na spodniej stronie liści może występować naturalne skorkowacenie będące cechą fizjologiczną, obecną zwłaszcza na starych liściach. Rośliny posiadające tego typu cechy są uważane za pełnowartościowe.
3. Zdrowe rośliny to rośliny wolne od chorób i szkodników podlegających obowiązkowi zwalczania w UE.
4. W przypadku uznania reklamacji przez Sprzedawcę, Kupujący ma prawo według własnego wyboru, domagać się wymiany rzeczy na wolną od wady lub inną w tej samej cenie, a gdy żądanie to nie jest możliwe do spełnienia - zwrotu zapłaconej ceny.
5. Wykonując uprawnienia reklamacyjne, Kupujący powinien dostarczyć rzecz do siedziby Sprzedawcy. Jeżeli Sprzedawca uwzględni reklamację, zwróci Kupującemu koszty przesyłki.
6. Nie dopuszcza się przyjęcia towaru przez Kupującego z tzw. „zastrzeżeniem”.
7. Odbiór ilościowy materiału szkółkarskiego polega na weryfikacji przez Kupującego, czy dostawa zawiera wszystkie zamówione rośliny zgodnie z dokumentem sprzedaży (faktura, paragon, specyfikacja, WZ, itp.). Odbiór ilościowy roślin dokonywany jest w momencie dostawy w obecności kierowcy/kuriera. W przypadku rozbieżności należy to niezwłocznie zgłosić Kierowcy/Sprzedawcy, który wypisze Protokół reklamacyjny. Rozbieżności ilościowe zgłoszone po dostawie nie będą rozpatrywane.
§ 15.
1. Kupujący, będący konsumentem lub przedsiębiorcą na prawach konsumenta, nie ma prawa do odstąpienia od umowy kupna robiąc zakupy stacjonarnie.
2. Konsument może odstąpić od umowy kupna na odległość, bez podania przyczyny w terminie 14 dni od dnia objęcia towaru w posiadanie przez Kupującego lub wskazaną przez niego osobę trzecią inna niż kurier. Jeżeli jednak umowa kupna obejmuje wiele towarów, które są dostarczone osobno, partiami, lub w częściach, termin ten liczy się od objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części.
3. Jeżeli konsument lub przedsiębiorca na prawach konsumenta złoży oświadczenie o odstąpieniu od umowy, zanim Sprzedawca przyjął jego ofertę, oferta przestaje wiązać Sprzedawcę.
4. Odstąpienie od umowy wymaga formy elektronicznej (e-mail). Do zachowania 14-dniowego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia odstąpienia przed jego upływem.
5. W razie wykonania prawa odstąpienia, umowę kupna uważa się za niezawartą.
6. Sprzedawca zwróci konsumentowi lub przedsiębiorcy na prawach konsumenta dokonanej przez niego płatności, to jest cenę zwróconego towaru, będącego przedmiotem umowy kupna. nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania towaru w stanie niepogorszonym
7. Zwrot płatności Sprzedawca dokonuje przelewem na rachunek wskazany przez Kupującego.
8. Konsument lub przedsiębiorca na prawach konsumenta, odstępując od umowy, ma obowiązek dokonać zwrotu Towaru, niezwłocznie, nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy.
9. Konsument lub przedsiębiorca na prawach konsumenta, ponosi bezpośrednie koszty zwrotu towaru. Zwrot następuje także na ryzyko Kupującego. Sprzedawca nie odpowiada za uszkodzenia towaru powstałe w przesyłce dostarczanej na zlecenie Kupującego.
10. Zwrot towaru następuje w stanie niepogorszonym. Kupujący ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości towaru będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towaru. W szczególności Sprzedawca może potrącić kwotę będącą równowartością różnicy pomiędzy stanem towaru w chwili zakupu, a stanem towaru zwróconego z kwoty zwracanej Kupującemu.
11. Kupujący nie może nadużywać prawa odstąpienia np. przez permanentne zakupywanie towarów i następnie odsyłanie ich. Prawo odstąpienia od umowy ma służyć konsumentowi lub przedsiębiorcy na prawach konsumenta, gdy rozmyśli się i zrezygnuje z zakupu dokonanego na odległość, a nie korzysta z niego w celu masowego testowania towarów ze sklepu.
XII. Postanowienia końcowe
§ 16.
1. Prawem właściwym dla stosowania niniejszego OWH oraz zawieranych Umów jest prawo polskie.
2. Miejscem wykonania zobowiązania jest Konstantynów Łódzki.
3. W przypadku tłumaczenia w kwestiach spornych wiążącą jest polska wersja językowa.
4. Pierwszeństwo polskiej wersji językowej obowiązuje również przy sporządzanych umowach, kontraktach i zamówieniach, chyba że strony zadecydują inaczej.
§ 17.
W przypadku, gdyby jakiekolwiek postanowienie Umowy albo OWH okazało się nieważne, pozostałe jego postanowienia pozostają w mocy. Strony w takim wypadku zobowiązują się niezwłocznie zastąpić nieważne postanowienie ważnym postanowieniem, które byłoby najbliższe celowi gospodarczemu postanowienia uznanego za nieważne.
§ 18.
Strony dążyć będą do polubownego rozwiązania zaistniałych sporów. W razie braku porozumienia sądem właściwym dla rozpoznawania sporów objętych OWH jest Sąd właściwy dla siedziby Sprzedawcy.
§ 19.
OWH obowiązują od dnia 04.04.2024 r.